Pura-Pura Solat Bila Disuruh. Apa Yang Terjadi Dalam Kehidupan Lelaki Ini Selepas Itu Buat Dia TERKEJUT !!!

Pura-Pura Solat Bila Disuruh. Apa Yang Terjadi Dalam Kehidupan Lelaki Ini Selepas Itu Buat Dia TERKEJUT !!!
Pura-Pura Solat Bila Disuruh. Apa Yang Terjadi Dalam Kehidupan Lelaki Ini Selepas Itu Buat Dia TERKEJUT !!! |Di dalam hidup ini kita tidak boleh lari daripada masalah. Namun, dalam kita tidak sedar masalah dan dugaan inilah yang memberi pengajaran, mematangkan dan membuatkan kita lebih menghargai sesuatu. Yang penting, sentiasalah berdoa agar masalah dapat diselesaikan. Doa itu kan magik bagi seorang umat islam.#
Tapi! Kalau solat pun malas dan tak ikhlas macam mana hidup nak tenang. Seperti kisah yang dikongsi lelaki ini, hidupnya sering ditimpa dugaan silih berganti sehinggalah pada suatu hari…#
solat-jemaah

Betulkan sejadah kononnya dah solat#

First, aku ni dulu memang susah nak date dengan tuhan. Solat ala kadar je kalau kena marah sangat. Lagi² subuh, aduhh kain selimut mcm saja je nak gulung² kan aku ni. Macam bertan-tan beratnya, dahla sejuk fuhh. Yang paling jahil dan paling hina aku pernah buat kalau my parent suruh solat, aku betulkan sejadah je, so diorang anggap mcm aku dah solat lah kain sejadah tak mcm biase Allahu rabbi. Kadang aku bersungguh juge kalau solat, time ada masalah. Time senang lupa mcm tu je tuhan.#
Tapi Allah still sayangkan aku, walau aku jahil, hina mcm mana sekalipun, Allah tetap pilih aku dengan Hidayah-Nya. Time tu Allah turunkan aku bermacam ujian dan dugaan.Time tu aku rasa down gila. Aku hilangkan stress aku dengan tidur je. Aku rasa tu jalan terbaik hilangkan stress.#
Pernah sekali aku down sangat, aku tidur dari balik sekolah sampai ke pagi esok. Tak solat, tak makan tak mandi tak ape ape lahh huhu. Lemahnye diri ni. Tapi, still stress lagi, tak hilang kegelisahan dalam hati, makin gelisah pun ada. Allah tambah lagi ujian tambah lagi macam ibarat manik dipotong talinya. Manik jatuh satu persatu dalam masa yg cepat. Dengar nenek² cakap, “allah takkan turunkan sesuatu ujian melainkan sesuai dengan kesanggupan diri hambanya. So aku berfikir sejenak, jauh sangat ke aku dengan Allah? Bile aku last solat? Mengaji?#

Mula solat tahajud dan hidup tenang

Sebenarnye Allah turunkan aku ujian berupa². Taknaklah aku cerita terlampau banyak dari segi segi lah hahah. So start haritu aku MOVE ON. Aku nak berubah segala-galanya. Aku pun nak tenang mcm diorng yg lain. Aku pun nak bahagia. Semua org nak bahagia! Aku kunci niat aku nak kembali pada Allah. Aku try ikhlas kan diri semata nak cari reda Allah. Aku banyak follow² ustaz di twitter, fb dan bnyak search google.#
Aku dah bleh start jaga solat lima waktu beb masa tu. Tenang sangat. Rasa mcm nak duduk je atas sejadah tu lama². Aku lazimkan dengan solat² sunat terutamanya solat tahajjud. HAA yg ni aku nak cerita tadikan. Tahajjud ubah segalanya hidup aku. Aku first time solat tahajjud punya susah beb. Set alarm pukul 3:00, aku snooze sampai lah ke pagi baru nak menyesal haha.#
Tapi aku cuba dan terus cuba. Alhamdulillah dah boleh bangun. First aku berjaya solat tahajjud tu, hari tu sampailah hari ni aku rasa diri aku sangat berguna, minda rasa lapang. Hati rasa nak memaafkan org lain. Rasa nak betulkan semua yg silap. Rasa segar sepanjang hari. Dan yang paling mengejutkan segelintir yg benci aku datang mintak maaf kat aku. Nak dekat setahun beb tak tegur. Math punya subjek aku dah boleh kuasai. Dulu aku jahil, nombor pun aku taknak pandang, kecuali nombor awek hahahaah. Oke tu lah sampai sekarang aku tak tinggal lagi solat tahajjud, dah melekat dah. Bila tinggal rasa ade yang kurang.#

facebook KLIK PANGKAH 2 KALI UNTUK TUTUP Button Close