Senyum Panjang Sambut Cucu yang 'ALIM'..Nenek TERKEJUT BESAR Lihat Apa Cucu Buat Petang Raya !!!


Senyum Panjang Sambut Cucu 'ALIM'..Nenek TERKEJUT Lihat Apa Cucu Buat Petang Raya !!!
Pagi raya nenek gembira bila cucu seorang hafizah al Quran datang beraya. Sehingga petangnya bila nenek ke dapur alangkah terkejut bila lihat dua orang cucunya sedang..........................

Senyum Panjang Sambut Cucu ‘ALIM’..Nenek TERKEJUT Lihat Apa Cucu Buat Petang Raya !!! |Saya perempuan,umur 21.Sepupu belah mak saya semua perempuan.Saya anak tunggal dan cucu sulong.MakNgah ada empat anak perempuan,begitu juga dengan Cikcu..ada dua baby girl kembar.

Saya pelajar biasa je.Hidup saya dengan parents takde lah alim mana,tapi waktu solat dijaga.Mak saya sporting orang nye,babah pun macam tu.Gila gila.
Akhir Ramadan lepas,kami pulang ke kampung.Kami yang paling awal datang..Haa! Sepupu perempuan semua bawah umur saya.Diorang dimasukkan ke kelas tahfiz di Kelantan sejak kecil lagi.Pernah saya dengar bacaan diorang,memang tip top.
Bila sampai je kampung,Tok bah buka pintu. Sunyi je malam tu.Kami bertiga (saya ngan parents) turunkan bag bawak masuk dalam rumah.Nenek ada depan tv kunyah kismis.
Esok pagi nya 1 Syawal.Keluarga MakNgah datang.Amboii senyum lebar Tok bah ngan Nenek sambut cucu ‘hafizah’dia. Salam peluk cium,Maklum lah..diorang penghafaz Al-Quran.
InsyaAllah,boleh tarik orang masuk syurga.Bertuah kan.Saya apa ada? Heh.
Dalam pukul 5:30 ptg tu saya baru lepas habis basuh pinggan berlambak gileee.Then sepupu saya kena mop lantai dapur pulak.Itu pasal saya duduk je dengan kaki bersila atas kerusi.
So,saya keluarkan phone,layan customers saya kat WhatsApp.Kebetulan pulakk,masa saya baru duduk,nenek lalu datang dari ruang tamu depan.Dengan saya duk bersila,tangan tengah pegang phone,sepupu tengah mop lantai.Nampak macam saya ni pemalas.Nenek jeling tajam.
Nasib baik sepupu saya tu jenis okay.Dia cakap camnih,”Fuhh nasib baik kena mop je.Kalau kena basuh pinggan macam KakLong (saya) tadiii. Penat ooo!”.Muka nenek macam berubah lembut balik.
Lepas maghrib nanti,kami semua nak beraya rumah adik Nenek.Saya tak boleh solat masa tu,jadi saya siap awal.Makeup apa semua lah kan.Yang sepupu sepapat saya pun bersiap,lepastu pakai telekung nak solat jemaah.
Nenek jenguk kami semua dalam bilik,”Ai Kalong, sah ke wuduk solek macam tu?”.Sepupu aku nyampuk,”Bendera merah lah nenek..”.Nenek diam je lepas tu blah.
Hm sebenarnya banyak lagi lah yang buat saya kecik hati.Apa salah saya? Sebab aku bukan hafizah,saya tak layak disayangi ke? Nenek buat fb plis lepastu baca ni. Nak f2f takot pulak saya..– saya cucu nenek via IIUMC Confessions


facebook KLIK PANGKAH 2 KALI UNTUK TUTUP Button Close